2022 Voorjaarskamp in Amen

Voorjaarskamp in Amen - het was geweldig

Verslag voorjaarskamp GTCC 10-25 mei 2022

Het voorjaarskamp werd gehouden op een mooie camping “Vakantiepark Diana Heide” te Amen in Drenthe. We hadden een veld voor ons gezelschap met een half open tent voor evt. samenkomsten. We hebben daar gelukkig nauwelijks gebruik van hoeven maken, omdat we steeds mooi weer hadden.

We dronken elke morgen samen koffie ergens op ons veld. Er waren fervente fietsers onder ons die tenminste vier keer een fietstocht maakten in de wijde, mooie, groene omgeving van ons vakantiepark. Drenthe is een ‘fietsprovincie’ bij uitstek. Maar ook konden we vanaf de camping zo het bos inlopen voor wandelingen in alle richtingen.

Verder was er rond Amen een verscheidenheid aan mogelijkheden tot ontspanning en educatie. We verbleven dicht bij het voormalige ‘Durchgangslager’ Westerbork, waar in de tweede wereldoorlog meer dan 100.000 joden per trein op transport werden gezet naar Duitse vernietigingskampen. Een afschuwelijke geschiedenis, die niet vergeten mag worden. Velen van ons brachten een bezoek aan het ‘herinneringscentrum’ en de ‘overblijfselen’ van het kamp.

Een heel andere activiteit was een bezoek aan een oude boerderij, die was ingericht als restaurant in het dorp Westerbork. Hier ontmoetten fietsers en autorijders elkaar. Wij zaten samen in een kamer met twee bedsteden en een mooi oud fornuis, waar de koffie met appelgebak+ ons geweldig goed smaakte. In de boerderij waren verder nog veel oude gebruiksvoorwerpen te bewonderen.

We gingen op zondagmorgen in Smilde naar de kerk. ’s Middags mochten we onze ‘eigen’ kerkdienst regelen. De wifi schoot helaas tekort voor een ongestoorde ontvangst van de dienst van de eigen gemeente.

Een vakantie van ouderen in Drenthe zonder een huifkartocht is niet goed denkbaar. En dus reden we naar Ansen, waar een huifkar, getrokken door twee paarden ons naar het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten in het Dwingelderveld bracht. De paarden hadden nog geen goede conditie, omdat ze door corona een paar jaar hadden stilgestaan!

Ook het museumdorp Orvelte was een ontmoetingsplaats voor fietsers en automobilisten.

Het was een warme dag en een bezoek aan een terrasje was zeer welkom. We namen hier afscheid van een paar reisgenoten vanwege gezondheidsproblemen. (Zoals we nu weten is alles, na een operatie, goed gekomen, daar zijn we dankbaar voor.) Truus H. bood beiden een presentje aan voor hun werkzaamheden ten behoeve van dit geslaagde voorjaarskamp. Een andere deelnemer nam voor de volgende dagen de leiding van het kamp over.

Omdat er op 19 mei weer enkelen vertrokken werd besloten om die dag het kamp officieel te beëindigen. We dankten de Heer voor het mooie kamp dat Hij ons gaf en baden om herstel bij ziekte. Hij las Psalm 103 voor.

We spraken af om maandag 23 mei samen te gaan eten. We vonden de camping heel geschikt voor een kamp: royale plaatsen en een uitstekend toiletgebouw. Alleen de wifi schoot tekort.

We kregen nog een paar dagen met wat regen, al was meestal droog. Het kamp liep duidelijk ten einde. We gingen maandag aan het einde van de middag naar Hooghalen, waar we  in het “Wapen van Schotland” uitstekend aten. Met ons dertienen aan één tafel. Vooral het toetje: ijs met rozijnen in rum, advocaat en slagroom, vond gretig aftrek.

De meeste kampgenoten hadden toen de caravan al klaar voor vertrek. We dronken de volgende morgen nog samen koffie en daarna bleven nog 2 equipes een dag op ons veld staan.

Met fijne herinneringen aan een geslaagd GTCC-kamp,

Stef Akkerman

Informatie aanvragen

Wilt u meer informatie ontvangen of heeft u vragen over De GTCC? Stuur dan een mail naar info@caravanclub-gtcc.nl