Denemarken - reis 167

Riet de Boer schreef het verslag van deze fijne reis.

Voor deze reis waren 8 aanmeldingen met een caravan/camper. Totaal 14 personen. Tijdens de voorbereiding van deze reis hebben twee leden zich afgemeld wegens privé omstandigheden of afspraken. Twee anderen hebben van te voren aangegeven  alleen mee te gaan tot en met de tweede camping in verband met familie omstandigheden en afspraken.

Hierdoor was er een vaste kern van 10 personen.

De planning van de reis was van 3 juni tot en met 30 juni 2022.

In verband met de afstand van de reis naar de eerste camping is afgesproken dat we een tussenstop zouden maken op een camping in Duitsland. Dit hebben we gedaan op de camping Heidenau, gelegen tussen Bremen en Hamburg. Hier hebben we één nacht overnacht zowel op de heen- als op de terugreis.

De eerste camping waar we in Denemarken geweest zijn was:

Camping nr. 1:

Arrild Ferieby Camping, Arrild Ferieby 5 te Arrild/Toflund. Hier hebben we afgesproken dat we daar  staan van 3 juni tot 14 juni.

Het is een rustige familiecamping in een bosrijke omgeving. Uitgestippelde wandel en fiets routes. De oude steden  Ribe en Tonder liggen op ong. 30 km. afstand.  Het eiland Romo met zijn prachtige strand ligt op 20 minuten afstand. We mochten zelfs met de auto op het strand komen. Samen hebben we ook   het stadje Tonder bezocht. Mooie winkels in een mooie (oude) stad.

We hebben genoten op deze camping. Op 1 (één) dag was het wat regenachtig. Voor de rest hebben we steeds mooi weer gehad. Met zijn allen zijn we er op uit geweest. Al was het alleen maar in de omgeving fietsen. Ook de oude stadjes in de buurt waren mooi om te zien.

Bij een fietstocht in de omgeving fietsten we langs een boerderij (melkvee bedrijf). Daar hebben we informatie gekregen dat er per dag 700 koeien gemolken moeten worden.

Op de camping was een mooie kantine die we als groep mochten gebruiken. Dit hebben we ook gedaan als het buiten iets te koud was voor ons overleg over de plannen voor de komende dag. ’s-Avonds hebben we hier ook gebruik van gemaakt voor spelletjes of met elkaar praten. We hebben  overwogen om hier ook ’s-zondags naar een preek te luisteren. Dat hebben we niet gedaan. Het was steeds mooi weer om in de buitenlucht te luisteren.

We hebben genoten van de tijd dat we op deze camping waren. Er waren goede voorzieningen zoals douches en sanitair. Ook de beheerder was altijd aanspreekbaar.

Camping nr. 2:

Tarup Strand Camping, Lersey in Prorup. De periode die we hier gestaan hebben was van 14 tot  21 juni.

Het was een rustige camping in een natuurlijke omgeving. De afstand naar Nijborg was 10 km. vanaf de camping.   Prachtig uitzicht op de Grote Belt en de (tol)brug tussen de eilanden Funen en Seeland  Het is een ideaal vertrekpunt voor uitstapjes naar Odense en Svenborg. Ook is er volop  gelegenheid te fietsen.

De omgeving is erg mooi en erg rustig. In Denemarken moet je er rekening  mee houden dat er geen apart liggende fietspaden zijn. Je moet steeds achter elkaar fietsen.

Op de camping hadden we prachtige plaatsen voor onze caravans.  Een breed en een compleet vrij uitzicht over de Grote Belt.  Ook was het genieten van de (grote) boten die langs kwamen varen, container-, militaire- en cruise schepen.

Van de omgeving hebben we volop genoten: Het uitzicht op de grote brug, die ook op TV in beeld kwam bij de Tour de France. Nu we daar geweest zijn sprak de omgeving ons nog meer aan.

Camping 3:

Camping Skovly, Ringsted van 21 juni tot 29 juni.

Skovly Camping is een camping in Ortved, gelegen in het bos, aan een rivier/beek en een recreatieplas. Deze camping met hellend terrein heeft plaatsen met afbakening, met en zonder schaduw.

De camping ligt ook op een mooie plek. Dichtbij Kopenhagen. Vanuit  de plaats Ringsted is een rechtstreekse spoorlijn naar Kopenhagen. Wij hebben daar ook gebruik van gemaakt. Veel moois te zien. Zowel de haven, het Koninklijk Paleis en een aantal kerken.

Ook hebben we een Deens Reformierte Kirche bezocht. We werden vriendelijk ontvangen door de beheerder van de kerk. We hebben een uitgebreide uitleg gekregen. Gelukkig sprak hij Nederlands.  De kerk was mee gebouwd door een Amsterdamse Architect (dit in verband met de akoestiek). Tegenover deze kerk staat een militaire kazerne met oefenplaats. Dit antieke gebouw is ook gemaakt door een Amsterdamse architect.

Verder zijn er bezoeken gebracht aan Roskilde. Een mooie stad in de buurt van Ringsted met een heel mooie oude kerk (begraafplaats van de leden van het koninklijk huis).  Ook is daar in de haven het museum van de Vikingboten in oude stijl.

Thuisreis:

We zijn vertrokken op 29 juni voor onze terugreis. Weer maakten we gebruik van camping Heidenau. Hier hebben we één nacht gestaan. ’s-Avonds hebben we de vakantie samen afgesloten in het restaurant van Heidenau. Het was weer gezellig.

We willen Jack en Ans Hulst hartelijk danken voor de tip om zowel op de heenreis als de terugreis gebruik te maken van de camping Heidenau voor een overnachting.

We zijn onze hemelse Vader dankbaar voor de fijne vakantie en dat we allen weer veilig thuis mochten komen.

Informatie aanvragen

Wilt u meer informatie ontvangen of heeft u vragen over De GTCC? Stuur dan een mail naar info@caravanclub-gtcc.nl