2022 Frankrijk - Fietsland Reis 169

Verslag Frankrijk Fietsland 27 mei – 28 juni 2022

Vouécourt aan de Marne

We begonnen de vakantie op de camping  die heel mooi aan de Marne ligt.

Helaas heeft Gerrit Schuitema zich afgemeld wegens ziekte. Jan en Vrouwkje kwamen later in de week aan.

Naast de camping bevond zich de plaatselijke kerk die ons heel wat keren op (vroeg) klokgebeier trakteerde.

Zaterdag heeft Ies de vakantie officieel geopend waarbij we allen iets over onszelf vertelden.

We hebben een fietstocht langs het Marnekanaal in beide richtingen gemaakt.

Het kanaal heeft vele sluizen en een mooi punt was de kruising tussen het kanaal en de rivier via een aquaduct.

Onderweg naar Chaumont konden we zien hoe een vrachtschip door de sluis ging, centimeterwerk !

We hebben Lina’s verjaardag gevierd en we besloten deze week met gezamenlijk eten in het plaatselijke restaurant.

St. Boil in de Bourgogne

Helaas moesten Jan en Vrouwkje ons verlaten wegens de gezondheid van Jan.

In deze streek zijn prachtige vergezichten en wijnvelden te bewonderen.

Over een tot fietspad omgebouwde oude spoorlijn fietsten we naar St. Gengoux, Taizé, Chalon sur Saone en een tocht door de omgeving van St.Boil. Het landschap was meer heuvelachtig, maar er was toch goed te fietsen.

In Taizé een klein deel van de dienst meegemaakt, indrukwekkend om te zien hoeveel jongelui er aanwezig waren.

Deze week afgesloten met een gezamenlijke barbecue.

Hierna gingen ook Harrie en Gepke wegens persoonlijke omstandigheden terug naar Nederland.

Poilly lez Gien aan de Loire

Vanaf deze camping, die direct aan de Loire lag, hadden we een prachtig uitzicht op de stad Gien.

Hiervandaan fietstochten gemaakt naar Sully-sur-Loire waar een prachtig kasteel staat en naar Briare.Naar Briare gingen we ’s morgens al om half acht fietsen vanwege de verwachte warmte (40 graden)

Ies kreeg een lekke band en hij werd vakkundig bijgestaan door de medebroeders bij het plakken ervan.

We hebben ook de verjaardag van Kees gevierd.

Deze week afgesloten met gezamenlijk eten in het restaurant op de camping.

Camping aan de baai van de Somme, bij Le Crotoy.

Hier weer een heel andere omgeving en zo dicht bij de zee. De baai lag er bijna leeg bij als het eb was.

We maakten fietstochten naar Le Crotoy langs een vogelreservaat en Saint-Valery-sur-Somme, beide plaatsen aan de baai.

Ook naar de plaats Rue met een mooi gemeentehuis en een heel bijzondere Chapelle du Saint Esprit vervolgens een tocht in de omgeving.

We gingen ‘s avonds laat bij de baai kijken naar het opkomende water waarbij we mooie luchten zagen.

Kees heeft voor ons een diner klaargemaakt met 3 verschillende salades waarvan we heerlijk gesmuld hebben en alles opgegaan is.

De vakantie werd ook officieel weer afgesloten door Ies waarbij we aan konden geven welke vakantie of bestemming we volgende keer willen doen. De vakantie werd geëvalueerd.

Kees en Ies kregen namens de groep nog een attentie aangeboden voor het vele werk door hen gedaan.

Buiten de fietstochten om deden we natuurlijk nog veel meer dingen zoals natuurlijk Jeu de Boules waarbij de dames het helaas van de heren verloren. Met elkaar zagen we ook hoe de Oranje Leeuwinnen het onderspit tegen Engeland delfden.

Samen naar de kerkdiensten luisteren en de preek nabespreken, samen koffiedrinken, borrelen, boodschappen doen en verschillende kerken bekeken.

Samen veel gelachen (gelukkig niet gehuild) maar we deden ook ieder voor zich ons eigen ding.

We hadden alle soorten weer van fris tot zeer warm, regenbuien en een enkele onweersbui.

We zijn allemaal gespaard gebleven en heelhuids weer thuisgekomen na een prachtige vakantie.

Ies en Lina en Harrie en Gepke werden nog verblijd met de geboorte van een kleinkind.

We concludeerden dat een fietsvakantie zeker voor herhaling vatbaar is.

Met onze dank aan Kees die alles zo voortreffelijk voorbereidde en 2 prachtige films maakte

waardoor we nog eens weer na kunnen genieten.

Namens de hele fietsclub

Anneke van de Kolk

Informatie aanvragen

Wilt u meer informatie ontvangen of heeft u vragen over De GTCC? Stuur dan een mail naar info@caravanclub-gtcc.nl