01 2023 Voorjaarskamp Denekamp

Verslag voorjaarskamp 28-4-2023 t/m 17-5-2023 te Denekamp

Verslag voorjaarskamp 28-4-2023 t/m 17-5-2023 te Denekamp camping Erve Wezenberg .

Het kamp telt 9 deelnemers in 6 caravans. Daarnaast hebben twee oud-leden een appartement in de boerderij gehuurd en komt een man met caravan een tijdje bij ons te gast.

De campingeigenaresse heet ons welkom met koffie + cake.

Nog een kop koffie bij de kampbegeleiders en dan zet iedereen de caravan e.d. op.

De begeleidster opent het kamp en leest psalm 139 met ons uit de Bijbel in gewone taal en gaat ons voor in gebed. Zij heet ons hartelijk welkom en onderstreept dat met koffie en cake met slagroom. We bespreken wat we zoal [kunnen] gaan doen en bezoeken.

’s Zaterdagsmiddags gaan we met een groepje op de fiets naar Denekamp. Er ontstaat hilariteit omdat een geleende elektrische fiets niet is voorzien van een accu. “Hij fietste ook al zo zwaar, ik kon niet meer !”, zei de fietsster.

Als het weer dat toelaat drinken we buiten koffie, soms gebeurt dat ook in een voortent. Op de zondagen bezoeken we de 3G kerk in Hengelo. In de middag volgt ieder de dienst van de thuiskerk.

We maken meerdere fietstochten, veelal via het Knooppuntensysteem met lengtes van 10 - 27 km. Daarbij komen we af en toe ook in Duitsland, want de camping ligt dichtbij de grens. We genieten van de mooie omgeving, die ook idyllische plekjes heeft om te picknicken. Om het helemaal af te maken strijken we soms neer op een terras en trakteren we onszelf op bv. warme chocolade melk en later op een ijsje. Albert is met de auto en voegt zich met zijn hond Kody bij ons.

Tijdens de tochten komen we langs allerlei bezienswaardigheden of gaan we daarvoor gericht op pad. B.v. met boerin Mariëlle op de fiets naar het Franciscaner klooster, de zusters van Denekamp, St Nicolaasstichting. We krijgen een filmpresentatie door een Indonesische non die zelfs Twents dialect kan spreken en daarna een rondleiding door de gebouwen met o.a. yogaruimte, hotelkamers, verblijfkamer nonnen, kapel, tuinen, begraafplaats etc., heel interessant.
Een andere keer kwamen we uit bij landgoed Singraven na gefietst te hebben door prachtige natuur en daar bloeiend Fluitenkruid, fris groen gezien en fluitende vogels gehoord te hebben. Ook doen we het Arboretum bij Oldenzaal aan. Het karakteristieke Ootmarsum ontbreekt niet. De gids die ons rondleidt is deskundig en welbespraakt. Onderweg een glaasje met boerenjongens, een streekproduct, laten we ons goed smaken. Een film maakt het geheel compleet.

Als iemand jarig is wordt traditioneel door anderen de tent versierd en de jarige toegezongen. Vanzelfsprekend trakteert hij of zij op iets bij de koffie en soms doen we zoiets ’s middags nog eens dunnetjes over met een hapje en een drankje..

’s Avonds spelen we jeu de boules op de speciale baan op de camping. Een andere avond doen we spelletjes in de boerderij, zoals Keezen, Rummikub en Triominos. Ook wordt er gesjoeld waarbij we elkaar luidkeels aanmoedigen.

Eten en drinken; het ontbreekt ons aan niets : in de boerderij krijgen we een Twents buffet voorgeschoteld door de camping, erg lekker. Een andere keer bakken we  pannenkoeken voor onszelf. De regen deert ons niet, we eten ze op in een paar voortenten.

Tijdens Open Molendag fietsen we langs 5 molens in de omgeving, interessant en bovendien gezellig.

De zondag daarna volgt ieder de diensten in de thuiskerken en later die dag gaat een groepje wandelen met gids Henk Brinks in natuurgebied Bergvennen.

Op de laatste dag rijden we met 2 auto’s vol de Sagenroute en houden stops bij o.a. vliegveld Twente, Stiftkerk te Weerselo, de historische Kroezeboom, basiliek Tubbergen, een heel mooie route.

Als afsluiting genieten we in de boerderij van een bestelde Chinese maaltijd. Daarna beëindigen we het kamp op christelijke wijze en kijken we met elkaar terug. Het was prachtig, fijn en gezellig. De begeleiders ontvangen waardering in woorden, onderstreept met een kleine attentie voor in de tuin.

In het begin van het kamp was het best fris, later warmer. Het heeft ’s nachts regelmatig geregend, overdag maar 1 keer, het weer viel dus best mee. Verder : prachtige omgeving, goede camping aangesloten bij SVR.

De volgende dag gaat iedereen voldaan en dankbaar naar huis.

Elza de Haas-Waanders

Informatie aanvragen

Wilt u meer informatie ontvangen of heeft u vragen over De GTCC? Stuur dan een mail naar info@caravanclub-gtcc.nl